Beskär en bild i GIMP

Ett till redigeringsinlägg! Denna gången om hur man kan beskära sina bilder!
 
Jag använder ett program som heter GIMP och är en gratis vara som går att ladda ned gratis och lagligt här.
 
Börja med att klicka på "Bild" (1.) sedan på "Beskär på rityta" (2.)
Sedan kommer det upp en ruta, i den rutan finns det lite att hålla koll på! Se min fina förstoring!
Klicka på ankarna,(3.) så du klickar isär dem för en beskärning som inte håller fast formen på bilden. Eller hur mna kan säga. Så att bilden kan ändra sig på bredden och längden en i taget och inte tillsammans. 
Sedan klickar du på nedpilen på antingen höjden eller bredden.(4.), beroende på vilken sida du vill minska på. 
Du ser förändringen i rutan(5.).
Sedan när du känner dig klar klickar du på "ändra storlek"(6.).
Nu högerklickar du på "Bakgrund" (7.) bland lagren. (Om ingen lagerruta finns klicka på Ctrl + L, alltså Ctrl och L samtidigt). 
Sedan klickar du på "Ny från synlig"(8.).
Du hsr nu två lager, och ska ta bort det gamla.
Högerklicka på "Bakgrund"(9.) och sedan på "Ta bort lager"(10.)
 
Sedan är det bara att gå till arkiv uppe i vänster hörn och spara bilden! P.s glöm inte att spara bilden som .jpg och inte gimps format. Gimps format .xcf (Tror jag), fungerar bara i Gimp, ingen annantans. Det finns andra sätt att beskära bilder i Gimp, och andra redigeringsverktyg. Men jag tycker detta funkar bäst, iallafall för mig! Kram!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0